Dikke voldoende voor Valerius
Door Dick van de Heg
Bijzonder van de Messiah is dat het geen logische verhaallijn kent. De tekst bestaat uit losse Bijbelteksten uit het oude- en nieuwe testament. Het werk handelt over de verkondiging van de Messias, Zijn dood, opstanding, hemelvaart en wederkomst.
Dirigent Ger Vos gaf tijdens deze uitvoering blijk van een frisse eigen visie op dit oratorium. Hij wist het koor op de goede momenten op de juiste spanning te brengen. Merkbaar was zijn eigen opvatting over de eigentijdse uitvoeringspraktijk van barokmuziek. In deze strakke uitvoering kreeg hij het Ensemble Conservatoire geheel mee.
Ook organiste Gonny van der Maten, een echte vakvrouw, vervulde hierin een essentiële rol.
Valerius was de hele avond goed op dreef. Vaak wist het koor, aangespoord door dirigent Vos, overtuigend te projecteren wat Händel in dit werk wilde uitdrukken nl grote bewondering voor zijn Schepper. Het koor kon de moeilijke colloraturen goed aan hoewel er bij ‘meer contact zoeken door individuele koorleden’ met de dirigent nog meer flexibel gezongen kan worden.
De zangstemmen kwamen tijdens de uitvoering in het algemeen goed uit de verf zodat er sprake was van een mooie koorklank. Bij de tenoren waren een paar individuele stemmen teveel hoorbaar. Men zou wat meer naar elkaar moeten kleuren want dat komt de koorklank ten goede.
Een verrassende bijdrage van Ensemble Conservatoire bleek de uitvoering van Pastorale Symfonie, door Händel ‘Pifa’ genoemd. Het orkest toonde hier uitstekende kwaliteit.
Een schot in de roos was de keuze van de jonge solisten. Sopraan Margreet Rietveld heeft een prachtige heldere sopraanstem en kent een geheel eigen interpretatie. Ze gaat makkelijk om met karakterwisselingen in de muziek en weet met haar optreden het publiek te boeien.
Alt Leonie van Rheden beschikt over een warme zangstem en een uitstekende voordracht. Zo legde zij in de aria ‘But who may abide the day of his comming’ als het ware deze vraag bij het publiek neer. Knap gezongen! In het duet ‘He shall feed his flock like a shepherd’, dat zij samen zong met Margreet Rietveld, viel haar warm timbre op.
Tenor Jean Léon Klostermann verving Falco van Loon die wegens ziekte moest afmelden. Als zangstem was hij als eerste aan zet in dit oratorium. Gelijk bleek dat er sprake was van een uitstekende vervanger. Een mooie stem, goede articulatie en voordracht is zijn handelsmerk. Bas Bert van de Wetering bleek een verrassing. Hij zong zijn partij met een vrijmoedigheid die je niet vaak ziet. Dat maakt dat hij heel overtuigend overkomt. Prachtig voorbeeld daarvan is de aria ‘Why do the nations so furiously rage together’? En ook wanneer hij het wat moeilijker kreeg zoals bij de aria ‘The trumpet shall sound’ bleef hij overtuigen. Al met al een prachtige avond waar Valerius met voldoening op kan terug kijken.